Gå til indhold

Diabetes-PRO åbner for vigtige samtaler

På Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F. har de brugt Diabetes-PRO i snart to år – og erfaringerne er entydige: Det kræver en stor indsats at implementere, men til gengæld er udbyttet stort for patienterne.
Erfaring med PRO

I Diabetesambulatoriet på Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F. har man i de sidste cirka to år sendt et spørgeskema ud til patienterne forud for deres opstart i klinikken og forud for deres årlige komplikationsscreeninger. Det er det såkaldte Diabetes-PRO-initiativ, hvor PRO står for Patient Rapporterede Oplysninger.

- Min oplevelse er, at det er godt. Det betyder, at vi i nogle tilfælde bliver mere opmærksomme på områder af patientens liv, som vi måske ikke tidligere har fået spurgt ind til. Det kan fx være noget i forhold til den fysiske intimitet i parforholdet, økonomi eller andre følsomme områder, som viser sig meget væsentlige, når vi får taget hul på samtalen, siger sygeplejerske Mie Pedersen.

Et godt støtteredskab

Forud for en konsultation skimmer Mie patientens besvarelser igennem.

- Jeg bruger skemaet i en naturlig samtale med patienterne. Det er et godt støtteredskab – også til de vanskeligere samtaler. Desuden kan patienterne ikke altid huske, hvad de gerne vil tale om til konsultationen, og der kan det være en hjælp at tage skemaet frem, siger Mie Pedersen.

Mie og hendes kolleger i Nykøbing Falster er blandt dem, der er allerlængst fremme med at arbejde med Diabetes-PRO. Men afdelingen er ikke kommet sovende til resultaterne.

- I Nykøbing Falster udsendes spørgeskemaet elektronisk, og der ligger en meget stor kommunikationsopgave i at minde patienterne om at hente app’en Min Sundhedsplatform og derefter udfylde deres PRO-skema forud for besøget. Det er ikke noget, som kommer af sig selv, understreger projektleder Lise With Aspe fra Steno Diabetes Center Sjælland, der har været med til at implementere PRO i ambulatorierne.

Kompetenceløft er vigtigt med PRO

Selvom Mie Pedersen mener, at Diabetes-PRO er et både godt og givende redskab i patientkontakten, så er det ikke uden udfordringer:

- Afhængig af den enkelte patient, så kan spørgeskemaet give anledning til nogle meget omfattende konsultationer, hvor der kommer mange og meget forskellige problemstillinger på bordet. Det kan være alt fra samtaler om en skilsmisse til økonomiske problemer – og det betyder, at man pludselig kan stå i en situation, hvor man føler, at man både skal være psykolog og socialrådgiver, siger Mie Pedersen.

Netop på grund af disse udfordringer har man i Nykøbing Falster valgt at tilbyde sygeplejerskerne i ambulatoriet et kompetenceløft. Og det har gjort en forskel, fortæller Mie Pedersen:

- Vi har blandt andet haft et forløb om ’Den vigtige samtale’ med fokus på, hvordan man som sundhedsprofessionel håndterer det, vi kan omtale som udfordrende patientsamtaler. Det har givet ro i maven og en større sikkerhed. Nogle patienter befinder sig et sted i livet, hvor der kan være udfordringer i større eller mindre grad, der har indflydelse på den aktuelle håndtering af deres diabetes, siger hun og uddyber:

- Når man står i den situation, er det vores opgave at lytte til patienterne, afhjælpe de sygeplejefaglige problemstillinger, men også henvise til andre relevante samarbejdspartnere, når det er uden for vores kompetenceområde. Vi er oplært i at afhjælpe patienternes udfordringer, så det kan være svært at vænne sig til, at det faktisk er legalt at sige, at der er ting, som jeg ikke kan hjælpe med, men i stedet guide patienten andre steder hen, hvor de kan søge hjælp.

En kulturændring der står mål med udbyttet

Erfaringerne fra Nykøbing Falster er ganske klare: Selvom det kan være en vanskelig opstart, så står indsatsen mål med udbyttet:
Mie Pedersen tilføjer, at det er vigtigt at huske på, at relationen og kontinuiteten har stor betydning:

- Der kan være tilfælde, hvor der ikke er tid til at drøfte alle udfordringer på én konsultation. I de tilfælde kan det være nødvendigt med en opfølgende tid – og der er det vigtigt, at det er den samme sygeplejerske, patienten møder og allerede har dannet en relation med.

En af de største udfordringer med Diabetes-PRO er at få patienterne til at besvare spørgeskemaet inden konsultationen. Det kræver en stor indsats både forud for konsultationen – og under konsultationen, hvor sygeplejerskerne ofte er nødt til at minde patienterne om at udfylde skemaet til næste gang.

- Der er desværre ikke rigtig nogen genvej. Det handler om at skabe en kulturændring – både hos personale og patienter: Vi skal vænne os til, at det ikke helt på samme måde som tidligere er den sundhedsfaglige, som skal sætte dagsordenen. I stedet for skal vi åbent spørge patienterne om, hvad der rører sig i deres liv, og hvordan det influerer på deres sygdom. Det er absolut en stor opgave at tage på sig, men som erfaringerne fra Nykøbing Falster viser, så er potentialet endnu større, slutter Lise With Aspe.

Faktaboks