Socialcentret
Opsøgende team, Serviceloven §99
Hvis du er bekymret for en borger/ patient, har du mulighed for at kontakte patientens kommunes opsøgende team (Servicelovens § 99). De har mulighed for at tage ud til udsatte borgere, der er i en svær periode i deres liv. De kan støtte i akutte situationer.
Listen er ikke udtømmende
- Er du bekymret for borgers velbefindende?
- Er borger hjemløs eller er du i tvivl herom?
- Er du bekymret for borgers psykiske tilstand?
Det er forskelligt, hvordan det varetages i de enkelte kommuner, kontakt derfor kommunen og hør nærmere.
Socialsygeplejerskerne på de forskellige matrikler i Region Sjælland har i de fleste tilfælde samarbejde med kommunernes opsøgende teams. Socialsygeplejerskerne kan derfor også kontaktes ift. denne hjælp.
Socialpædagogisk bistand, Serviceloven §85
Man har mulighed for at få socialpædagogisk bistand, når man har behov for omsorg, støtte og/eller hjælp til vedligeholdelse eller udvikling af færdigheder, så man kan leve sit liv så selvstændigt som muligt.
Den socialpædagogiske bistand kan bestå af rådgivning, som er forebyggende og støttende i forhold til sociale, praktiske og personlige aspekter af den enkeltes liv.
Socialpædagogisk bistand kan også omfatte støtte, herunder ledsagelse, i forbindelse med fx ferie, fritids- og kulturaktiviteter.
SEL § 85:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt genoptræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Kilder:
Serviceloven (retsinformation.dk)
Træning og socialpædagogisk bistand (borger.dk)
Socialpædagogisk bistand - Social- og Ældreministeriet (sm.dk)
SEL § 99:
Kommunalbestyrelsen sørger for tilbud om en støtte- og kontaktperson til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug samt til personer med særlige sociale problemer, der ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Kontakt borgers kommune, det er dem der skal vurdere om borgeren har ret til socialpædagogisk bistand eller støtte kontaktperson.
- Som regel skal der udfyldes et ansøgningsskema.
Det er forskelligt fra kommune til kommune hvordan proceduren er. Som regel er det afdelingen for Voksenservice, som varetager dette område.
Kommunen skal vurdere om borger er i målgruppen for/ berettiget til støtten, i de fleste tilfælde foretager de en VUM (Voksenudredningsmetode).
VUM er en metode til sagsbehandling på myndighedsområdet for voksne med handicap, psykiske vanskeligheder eller sociale problemer. Metoden er udviklet til at understøtte alle faser i sagsbehandlingen, herunder også samarbejdet med ”udfører” i leveringen af den sociale indsats.
VUM indeholder flere faser og skal sikre at borgerens situation er velbelyst, så den rette afgørelse om støtte kan bevilges. En del af sagsbelysningen indeholder udredning af borgers funktionsevne (fysisk og psykisk). I denne del indgår lægelige oplysninger, fx epikrise fra sygehuset, statusnotater, Læ165 m.fl.
Hjælpemidler, efter Serviceloven §112
Patienten skal have en varigt nedsat funktionsevne, såsom diabetes, og hjælpemidlet skal i væsentlig grad kunne:
- Afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
- Lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
- Være nødvendigt for, at patienten kan udøve et erhverv.
Hjælpemidler er produkter, fremstillet specielt med henblik på at afhjælpe en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
- Testmateriale til måling af blodsukker, hvis patienten er i medicinsk behandling.
- Ketonstrimler, ved behov for insulin.
- Sko og indlæg
Læs mere om mulighederne for hjælp og støtte fra det offentlige på Diabetesforeningens hjemmeside
Sko og indlæg
For at være berettiget til ortopædiske sko, skal en speciallæge i ortopædkirurgi vurdere føddernes tilstand, diagnosen og hvilke behov patienten ses at have. Det er vigtigt at beskrive dette ordentligt i journalen, da det er på dette grundlag kommunen træffer afgørelse. Kommunen indhenter oplysningerne, men det kan i de fleste tilfælde lette processen for patienten, hvis der sendes en LÆ165
Hvis patientens fodterapeut vurderer, at det er nødvendigt med fodindlæg, kan patienten have ret til 50% tilskud til indlæg.
Der er altid en egenbetaling på ortopædiske sko
Kommunen har ofte en aftale med en leverandør, her er egenbetalingen fastsat til:
Voksne (2024) | 1010 kr. |
Børn (2024) | 530 kr. |
Man kan søge via borger.dk: Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning (borger.dk)
Du kan vælge forskellige søgemuligheder her fx ”ansøg om ortopædisk fodtøj”.
Der er fritvalgsordning ifm. anskaffelse af hjælpemidler, den har til formål at forbedre vilkårene for personer med behov for hjælpemidler gennem flere og bedre valgmuligheder.
Ordningen giver dig mulighed for selv at kunne vælge leverandør af hjælpemidlet, og mod en eventuel merpris købe et dyrere hjælpemiddel, end kommunen har bevilget.
Det kan være et hjælpemiddel af en anden kvalitet, som derfor er dyrere, eller et hjælpemiddel med flere funktioner, som du ønsker at tilføje.
Kommunen skal lovmæssigt altid finde det hjælpemiddel, der anses som bedst og billigst.
Hvis du selv vælger leverandør, vil der oftest være en merpris udover egenbetalingen, da du kun kan få hjælp svarende til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Læs mere om frivalgsordning på borger.dk
LÆ 165 - Forslag til socialmedicinsk sagsbehandling
Lægen kan ved brug af denne attest efter aftale med patienten opfordre kommunen til konkret sagsbehandling. Det kan f.eks. være en opfordring til, at kommunen undersøger, om der er grundlag for en rehabiliterende indsats, herunder hjælpemidler eller social støtte.
Hjælpemidler kan være: Ortopædisk fodtøj og indlæg, diabetes hjælpemidler, høreapparater mv.
Social støtte kan være: Støtte kontaktperson, socialpædagogisk støtte, botilbud mv.
LÆ 165 kan fremsøges under fanen 'kommunikation' i SP.
Lægen laver en kort beskrivelse af det forslag til sagsbehandling, som I ser, patienten kunne have brug for. Dette notat sendes til kommunen som en attest.
Attesten sendes på samme måde som andre attester, der skal ud af huset.
Det er som regel en lægesekretær, der sender attesterne til kommunen – spørg evt. en sekretær i din afdeling.
Her er en blank LÆ 165 – magen til den, der findes i attest-systemet fx systemet ”Netforvaltning sundhed”
LÆ 165 - Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling
Her kan du se et eksempel på en LÆ 165 som er udfyldt med forslag om socialmedicinsk behandling med tanke på støttekontaktperson:
Opdateret fredag den 22. nov. 2024