Fremtidens Diabetesambulatorium
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Hvad er Fremtidens Diabetesambulatorium?
Standardbehandlingen i diabetesambulatorierne er i dag baseret på et tilbud om faste regelmæssige besøg til alle. Det betyder, at nogle velbehandlede patienter tilbydes kontroller, de ikke nødvendigvis har brug for, mens andre patienter i sårbare situationer ikke får det tilbud, de vil få mest ud af. Samtidig er sundhedsvæsenet under pres, og det gælder også i diabetesambulatorierne.
Steno Diabetes Center Sjælland vil gerne udfordre, det vi gør i dag: Behandler vi på rette måde, i rette omfang, de rette mennesker og i rette tid?
'Fremtidens Diabetesambulatorium' er en omfattende indsats, der skal nytænke og skabe en væsentlig ændring: For organisationerne, personalet og ikke mindst patienterne.
Målet er at bruge patienternes og sundhedsvæsenets tid og kræfter sådan, at det skaber mere lighed i sundhed og i sidste ende et godt liv med diabetes for flere.
Den med størst behov får mest støtte
Alle med diabetes har ikke nødvendigvis brug for det samme behandlingstilbud på sygehuset. I Fremtidens Diabetesambulatorium skal tiden og ressourcerne i højere grad bruges på de patienter, der har mest brug for støtte. Det handler både om ekstra støtte i diabetesambulatoriet, men også tilbud uden for ambulatorierne. Samtidig får de patienter, der kan og vil selv, mere ansvar for eget forløb.
Triagering er en metode til at differentiere i diabetesbehandlingen i ambulatorierne. Her vurderer man, hvilke patienter der har en velreguleret diabetes og i øvrigt har sundhedskompetencer og overskud til at håndtere mere af deres diabetesbehandling selv. Denne patientgruppe tilbydes en årlig sammedagsscreening, hvor patienten sammen med personalet på ambulatoriet følger op på, hvordan det går med ens diabetes.
Derudover er der mulighed for at booke tider til enten en fysisk konsultation eller en virtuel kontakt, når patienten har behov for det, via det nye Selvbook-modul (læs mere om Selvbook under ’Det individualiserede ambulatorium’).
I triageringen vurderer man også, hvilke patienter der har brug for ekstra støtte til deres diabetes. Denne gruppe tilbydes mere fokuserede forløb, hvor man har mulighed for at gøre en ekstra indsats og hjælpe dem til fx et bedre reguleret blodsukker.
I Region Sjællands digitale patientjournal ’Sundhedsplatformen’ er der bygget et triageringsmodul, der kan understøtte arbejdet med at skabe de bedste forløb for patienterne og samtidig hjælpe personalet med opfølgning og monitorering undervejs.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Den fleksible arbejdsplads
Vi skal passe på hinanden for at kunne passe godt på patienterne. Arbejdsglæde er noget af det allervigtigste for at skabe gode arbejdspladser, som man ønsker at være en del af. I Fremtidens Diabetesambulatorium skal man give mere plads til fleksibilitet i hverdagen – det er vigtigt, at arbejds- og privatliv kan hænge sammen, og at der er plads til fx kompetenceudvikling, forskning og udviklingsarbejde. Det er også vigtigt, at man i fremtidens ambulatorium arbejder meget tættere sammen i tværfaglige teams.
Som en del af Fremtidens Diabetesambulatorium arbejder personalet i ambulatorierne med at organisere sig på en mere teambaseret måde, og der arbejdes med at fremme arbejdsglæden i form af mere fleksible rammer og tid afsat til teamsparring. Flere ambulatorier er blandt andet begyndt at tilbyde, at sygeplejersker kan arbejde hjemmefra nogle dage ved at de afholder virtuelle konsultationer og gennemfører administrativt arbejde derfra.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Det individualiserede ambulatorium
Fremtidens Diabetesambulatorium skal have fokus på patientens behov og ikke på systemets tjeklister. Det skal være muligt at tilpasse behandlingen ud fra, hvad der er brug for i netop denne periode af patientens liv – besluttet sammen med patienten. Det kan fx være, hvad der skal tales om til konsultationen, om den skal foregå fysisk eller virtuelt, samt hvor ofte der er behov for at være i kontakt. Tanken bag er en løbende vurdering af behandlingsbehovet hos alle diabetespatienter i ambulatoriet – foretaget af det diabetesteam, der behandler og kender patienten.
Det nye selvbook-modul er et digitalt værktøj, der i 2024 er ved at blive implementeret hos udvalgte patientgrupper. Selvbook vender den klassiske måde at se patienter på hovedet. Fremover kan patienterne selv vælge, hvornår de har brug for at tale med en sundhedsprofessionel om deres sygdom.
Med adgang til selvbook-løsningen kan patienterne booke tid, når de har behov for det via appen MinSP eller på www.minsundhedsplatform.dk. De kan derudover selv vælge emne, dato og konsultationstype.
Det er Center for IT og Medicoteknologi (CIMT), der i samarbejde med en arbejdsgruppe i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus og Steno Diabetes Center Sjælland har udviklet og bygget den nye selvbook-løsning i Sundhedsplatformen.
Ud over selvbook-løsningen er der også på alle ambulatorier mulighed for at booke en akuttid, når behovet er der.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
MinSP-Assistent er en samlet pakke af digitale opgaver bygget i Sundhedsplatformen, der gør det muligt at kommunikere med patienten mellem besøgene på sygehuset.
Behandleren kan sende udvalgte opgaver gennem MinSP-assistent, som patienten skal løse. Det kan fx være at bede patienten om at udføre bestemte målinger af fx blodsukker eller blodtryk, sende patientvejledninger og informationsmateriale eller påmindelser om at huske at bestille blodprøver.
Patientens data og besvarelser kan findes direkte i Sundhedsplatformen.
PRO er et spørgeskema, som patienterne udfylder i MinSP, inden de kommer til konsultationen.
Spørgeskemaet indeholder spørgsmål, der handler om det generelle helbred, herunder trivsel, diabetes i hverdagen herunder diabetesbekymringer, blodsukkerregulering, symptomer mm.
Spørgeskemaet kan hjælp både patient og kliniker med at være bedre forberedte og sikre at det vigtigste bliver sat i fokus til konsultationen.
PRO er et nationalt spørgeskema fra Sundhedsdatastyrelsen til flere specialer bl.a. diabetes. Tanken er at de skal kunne bruges i både primær og sekundær sektor.
Den nødvendige værktøjskasse
Værktøjskassen til Fremtidens Diabetesambulatorium er bred og skal gøre det nemmere for både patienter og medarbejdere at gennemføre den ændring, der skal til for at skabe de bedste rammer for diabetesbehandlingen fremover.
Værktøjerne kommer til at spænde bredt med fx muligheder for bedre koordinering med primær sektor, tilbud til patienter med psykiske udfordringer i relation til deres diabetes, samarbejde med socialsygeplejersker og brug af digitale elementer.
Med indførelse af PRO-spørgeskemaer (se under ’Det individualiserede ambulatorium’) har der været behov for at arbejde fælles og mere systematisk i ambulatorierne med kommunikation med patientens behov i centrum.
PRO-Spørgeskemaerne har åbnet op for, at der kommer nogle andre samtaleemner frem ved konsultationerne med patienten, end der gjorde tidligere.
Gennem workshops og træning i bestemte samtaleteknikker arbejder man nu med at strukturere samtalen på en anden måde, hvor patienten mere tydeligt spiller en central rolle.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Brugerinvolvering
I Fremtidens Diabetesambulatorium er patienterne også en del af udviklingen af indsatsen. Det har vi bl.a. gjort ved at sende et spørgeskema ud i opstarten af indsatsen, der omhandler (patienternes) ønsker til ”det gode ambulatorium”. I 2023 var der derudover nedsat en referencegruppe bestående af patienter og pårørende med forløb på et af ambulatorierne i regionen.
Svarene fra spørgeskemaet bruges til at blive klogere på, hvad der er vigtigst for patienterne i deres samspil med deres behandlere og dermed også, hvad der skal sættes endnu mere fokus på fremadrettet.
Referencegruppen fungerede som sparringspartner i hele 2023, hvor forskellige elementer af Fremtidens Diabetesambulatorium blev drøftet og kvalitetssikret blandt patienter og pårørende og ikke mindst blev endnu klogere på, hvad der kendetegner den gode behandling.
Fra 2024 vil der løbende blive inddraget patienter og pårørende i evaluering og kvalitetssikring af de enkelte elementer i indsatsen.
Der udover er Det nationale Forsknings- og Analysecenter for velfærd (VIVE) koblet til Fremtidens Diabetesambulatorium som ekstern evaluator. VIVE ser på tre spor i evalueringen: Patientens rejse, organisatoriske og arbejdsgangsmæssige ændringer og aktivitetsdata.
Under sporet om patientens rejse følger forskere fra VIVE patienter i deres rejse med triagering og efterfølgende forløb i ambulatorierne.
Mere info
Fremtidens Diabetesambulatorium skal skabe mere lighed i sundhed (Dagens Medicin, 9. marts 2023)
Mere tid til patienter med størst behov (Dagens Medicin, 9. marts 2023)
Tidsplan
Indsatsen udrulles i løbet af 2023 og 2024
Kontaktperson
Louise Arnskov Voldby
Stabschef
loav@regionsjaelland.dk
Opdateret torsdag den 8. aug. 2024